2011年9月19日月曜日

スカラーシップ感想2

CEDECスカラーシップに参加した学生の感想第2弾です。今回は京都大学3年生の今田智子さんです。
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IGDAスカラーシップでCEDEC2011に参加しました、京都大学3年生の今田智子です。現在、ゲームデザイナーを目指して、個人的に勉強中です。今年初めてCEDECに参加しようと思っていた折、ちょうど良いタイミングでこのスカラーシップ制度のことを知って、応募させて頂きました。合格して貴重な体験をさせて頂き、大変勉強になりました。 

さて、スタジオツアーからCEDEC最終日まで、非常に濃密な4日間でしたが、簡単にかいつまんで、感想などレポートして行こうと思います。

まずは5日のスタジオツアーです。イニス様・キューエンタテインメント様・トライエース様・サイバーコネクトツー様を訪問し、各社ごとに開発技術・企業理念・社内環境などについてレクチャーを受け、実際にスタジオ内を見学させて頂きました。特色の強いゲームを開発しているデベロッパー4社様ですので、実際に見学してみてもそれぞれの個性が表れていて、とても面白かったです。その夜には、各社でスタジオツアーを担当して頂いた方々・IGDAのゴードンさん(当日空港から直接来てくださいました!)・IGDA日本の小野さん・メンターの藤原先生・通訳の米田さん・奨学生6人での懇親会がありました。スタジオツアーでは聞けなかった個人的な相談にも乗って頂き、とても楽しい懇親会でした。

翌日から、CEDECが始まりました。思っていたよりもずっと大規模で、人と人との交流が盛んな場で、ある意味お祭りのようにわくわくする雰囲気でした。セッションの内容は様々にあり、どれを聴きに行こうかとても悩みました。結局は、もともと関心の強いゲームデザイン関係のものと、まだ知識の浅い技術よりのものとを、大体半分ずつ選択して聴講しました。技術よりのセッションは、こまかい内容を半分も理解出来たかあやしいのですが、最新の技術でどういうことができそうなのか、という大枠について知ることができて、これからゲームはまだまだ面白くできる、という期待をあらためて感じています。

CEDECの会期中には、夜にいくつもの交流会が開催されており、私は6日の学生交流会と、8日のTwiCEDECに参加しました。大学ではゲーム業界に関心のある知り合いがほとんどいないので、たくさんの方と交流をもつことができ、嬉しく思っています。また、いろいろな方とお話しして行く中で、これから自分がどのように勉強していくべきかという方向がかなり明確になりました。大勢の方とお話しするのはそんなに得意ではなかったのですが、積極的に参加して本当に良かったと思います。

今回スカラーシップで得た知識や人とのつながりを大切にして、しっかりと勉強を重ねていきます。そして将来、最高に人を面白がらせるゲームづくりに携わることで、今回お世話になった方々、ひいてはゲーム業界全体に、恩返しをして行きたいと思っています。素晴らしい機会を、本当にありがとうございました!(今田智子/京都大学)

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My name is Imada Tomoko, and I am a third-year student at Kyoto University who attended CEDEC 2011 on the IGDA scholarship. I am currently aspiring to become a game designer, and am studying on my own in order to reach this goal. Just as I began to think about attending my first CEDEC this year, thanks to good timing, I learned about the scholarship and applied for it. The scholarship provided me a very valuable and educational experience that I am grateful for.

While the four-day period that started with studio tours and ended with the final day of CEDEC was an extremely packed one, I would like to give a simple overview of my thoughts and experiences.

We began with studio tours on the 5th, visiting iNiS, Q Entertainment, tri-Ace, and CyberConnect2. We heard lectures at each studio on topics such as their development technology, corporate philosophies, and workplace environments, and were also taken on tours inside the studios. As all four developers are companies who develop strongly distinctive games, I found it very interesting to be able to see how the character of each studio manifested itself within the workplace. That night, a get-together was held with our hosts from each of these studios, as well as Mr. Gordon Bellamy from IGDA (he came straight from the airport that day to meet us!), Mr. Ono from IGDA Japan, our mentor Professor Fujiwara, our interpreter Mr. Yoneda, and the six scholarship recipients. The get-together was very fun, and I was able to ask and receive advice on more personal topics that I was not able to ask about during the studio tours.

The next day marked the beginning of CEDEC. It was a much larger-scale event than I had imagined, and with the lively interaction between the attendees, it was an exciting atmosphere, similar to a festival of sorts. Topics for sessions were varied, making it very hard to decide which to listen to. In the end, I chose to split my time roughly in halves between sessions related to game design, which I have had a stronger interest in from the past, and sessions on more technical topics, which I still am not too familiar with. While I’m unsure if I understood even half of the finer points that were discussed during the technical sessions, I was able to learn in a broader sense about what is going to be made possible in the future with the latest technology, and now feel even more excited about the fact that there are still new, fun places that games can continue to go.

Over the course of CEDEC, a number of social gatherings were held at night. I participated in the student gathering on the 6th and in TwiCEDEC on the 8th. At my university, I have nearly zero friends or acquaintances who are interested in the games industry, and was happy to be able to interact with many people at these events. Also, through my conversations with many different individuals, I was able to understand fairly clearly how I should proceed with my studies in the future. While speaking to many people in this way was not my strong point, I am very happy that I actively participated in these events.

I will value the knowledge and personal connections I was able to make thanks to the IGDA scholarship, and will continue to study hard. And, in the future, I would like to be able to repay the people involved in this scholarship as well as the games industry as a whole by becoming involved in the creation of delightful and fun games. Thank you very much for this incredible opportunity! (Imada Tomoko / Kyoto University)

(Translation: Ko Ransom,i18n Force@igda Japan)


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