2012年10月17日水曜日

スカラーシップ感想文2012_02


はじめにCEDEC2012、スタジオツアーで「マーベラスAQL」「UEI」「エンタースフィア」に今回スカラー生として参加させて頂いたことにIGDA日本の皆様や企業の皆様、そしてその他大勢の関係者様に深い感謝を申し上げます。

私は今回のスカラーシップに参加して非常に強い刺激を受けました。CEDECは日本最大級のゲームデベロッパーズカンファレンスです。つまりゲーム開発関係者によるゲーム開発関係者のためのカンファレンスなわけなのですが、そこに学生が行ってもあまり意味が無いのでは? などと思った方もいらっしゃるかもしれません。が、決してそんなことはない。と私は断言します。

CEDECでは約200近い講演があり、その数は世界的にもトップクラスの数だと思います。その膨大な数から自分の興味のある講演を選び、見に行く。正直見に行った講演のいくつかは自分にはあまり理解できない内容でした。専門的な用語も多く、質疑応答の時間でスピーカーさんに質問していた方々の内容など、かなりマニアックな世界な感じでちんぷんかんぷんだったのを覚えてます。なので私はよく分からなかった単語や内容などを必ずメモし、帰宅したあと毎回ネットで検索してなるべく理解しようと努めました。おかげで知識が増えましたし、きっとこのカンファレンスに参加しなかったらその事を知ることもずっと後になってたでしょう。そして講演を聞いて凄く興味を持った分野が出来ました。これは今の自分には凄く重要な事だったので結果、非常に有意義な時間になりました。CEDECを通して今自分が学ぶべきところや目標などをイメージすることが出来て参加して正解だったと思います。

また、CEDEC2012の講演には東映アニメーションによる講演もありました。会場は超満員でそれだけ参加者の興味が高いことがわかる講演でした。去年は金田伊功さんの功績を紹介した講演もあったそうです。CEDECではゲーム業界だけではなくアニメーション業界の講演もあり、内輪だけの世界にとらわれず、他分野の技術を吸収しようとする姿勢が見られてゲーム業界の技術向上に対する貪欲さを感じました。

またCEDEC NIGHTにはIGDA日本のおかげで参加することができ、そこで自分の通っている大学の卒業生の方に偶然お会いすることができました。そのことが非常に嬉しく、その人とお話することでゲーム業界にたいする気持ちが俄然湧いて来ました。このような経験はCEDECGameJamに参加しなければなかなか得られない気がします。

スタジオツアーでは実際にゲーム開発現場を見学出来てお話することが出来ました。
各会社も普通の会社と同じような気がしましたが、例えば使用しているマシンがほとんどそれぞれ好きなノートPCで開発しているベンチャー企業のような会社もあれば、デスクトップを使用しているが、連絡手段にスカイプを使ってそれぞれの進行状況を確認している姿が見られて、各会社によってちょっとした違いが存在していて面白かったです。

 また貴重なお時間を割いて私たち見学者に会社の説明をしてくれたり、今開発しているプロジェクトなどを惜しげなくも見せてくれてどの会社もとても親切でした。

 CEDECでもそうですが、ゲーム業界はとても横のつながりがオープンな気がします。 他の分野の企業などに何度かお世話になったことがあるのですが、ここまで開けているのはゲーム業界だけではないでしょうか。懇談会もはじめ、私はこのような雰囲気が好ましいと感じました。

最後に私が一番衝撃をうけたことが一つあります。 それはCEDECで企業ブースのほかに大学のブースがあったことです。 そこでは大学の院生などが自分たちで研究している技術でゲームに応用、または応用出来るシステムを紹介していました。また今回はデシタルハリウッド大学の生徒がUnityの講演を行なっていたりなど学生もまたCEDECで発表をしているということです。

これらから、CEDECはゲーム業界の方だけが参加出来るものではなくて興味を持っている学生にも十分参加する理由はあるし、私にも十分CEDECで何かを発表出来る可能性があるということです。そこで私は一つ目標を決めました。別に近いうちというわけではなくても、CEDECで何かしらの形でいつかスピーカーとしてこのカンファレンスに参加するということを。

今回スカラーシップのメンバーとしてこのような経験を出来て非常に良かったです。また、私の他にスカラー生として参加したメンバーの方たちは非常に個性的で積極的で刺激を受けました。このような方たちと会えたのもCEDECにスカラー生として参加したからだと思います。 もし来年もスカラーシップが行われるなら興味を持った学生のみなさんは是非応募するべきです。決して後悔はしないはずです。参加すれば様々なお話に触れ、人に出会い、自分の世界が広がるはずです。(会津大学 月田直樹

First, I would like to express my deep appreciation as a scholar member to IGDA Japan, company staffs, and other people who were related to the scholarship program for participating in CEDEC2012 and studio tours to Marvelous AQL, Ubiquitous Entertainment and Entersphere.

Participating in CEDEC 2012 left a major impression on me. CEDEC is the largest conference for game developers. In other words, it is a conference by game developers and for game developers. Some may think that it is meaningless for students to go to such an event, but to that, I would say NO.

There are about 200 lectures at CEDEC, a number that I think makes it one of the top events in the world. To take part in CEDEC means to choose and listen to lectures that you are interested in. To tell the truth, I could not understand some of them very much. I was reminded that these lectures contained many technical words and I could not understand some questions and answers to speakers at all because they were so technical. This is why I always made notes of unfamiliar words and outlines of topics, and made an effort to understand them by searching about them on the internet after I returned home every day. This helped increase my knowledge, and I think that I would not have had the chance know about these topics until much later in my life if I did not participate in this conference. Listening to some lectures made me very interested in some fields. It was a very valuable experience, for me and I felt that my time at CEDEC was very meaningful. I think it was the right decision to participate in CEDEC because now I can imagine a field that I should continue to learn about now, as well as what kinds of goals I should have.

There was also a lecture by Toei animation at CEDEC2012. I felt that participants were very interested in the lecture because it was full. I heard that there was a lecture to introduce the contributions of Mr. Yoshinori Kanada last year. There were not only lectures on the game industry but also ones on the animation industry in CEDEC, and I felt that there was an openness of mind within the industry there, as well as a desire to catch up with technologies in other industries.

I also participated in CEDEC NIGHT, supported by IGDA Japan, where I met an alumni from my university there by chance. It was a very happy coincidence and my motivation regarding working in the game industry increased greatly by talking to him. I think it is difficult to have this kind of experience unless you are able to participate in CEDEC or Game Jam.

At the studio tours, I was able to see development as it occurred, and was able to talk to people there directly. I thought that every company was similar, with common traits, but I also found small differences at each company, which was interesting to me. For example, every employee used their favorite laptop computers like a start-up company in one studio, and employees used desktop computers and Skype to communicate and check their schedules at another studio.

Also, every studio there was so kind to us, explaining detailed information of their company by sharing their valuable time and showing us projects under development. I felt that game industry has an open mind there, something I also felt at CEDEC, too. I had similar experiences to this at companies in other industries but I think that the game industry felt the most open. Both here and at the parties, I felt an atmosphere that I felt very comfortable in.

Finally, I would like to share the experience that made the greatest impression on me. It was the fact that there were not only company booths, but also university booths at CEDEC. Some graduate students showed technologies and systems that they were researching that could potentially be applied to game development. I also heard that students had some lectures at CEDEC, for example a lecture on Unity by students from Digital Hollywood University.

Seeing this, I realized that not only individuals who work in the game industry can participate in CEDEC, but that there is a strong reason for students to participate in it as well, understanding that even I could potentially give a presentation at CEDEC some day. So, I set up a goal. It is to some day participate in CEDEC as a speaker.
 
I was so glad to be able to have this kind of experiences as scholarship member. The uniqueness and assertiveness of other scholars also made a large impression on me, and my participation in CEDEC as a scholar gave me the chance to meet them. If the scholarship program will be held again next year, students who are interested in it should definitely apply to it. There is no way that you will regret it. If you participate in it, you will surely be able to listen to talks on many topics, meet various new people, and broaden your horizons.

Naoki Tsukida / Aizu University

*英文翻訳 IGDA日本 Translated by IGDA Japan






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