2013年9月25日水曜日

スカラーシップ感想文2013_02

僕は大学でゲームやメディアアートのプログラミングの研究をしています。ゲーム開発者や新しい技術が一堂に会する CEDEC に以前から興味を持っていたので、IGDA スカラーシップとして参加できたことは大変幸運でした。

◆ゲームは単なるゲームじゃない
CEDEC の展示や講演の内容は、ゲームの基幹技術から応用技術、人とコミュニティ、エンタテインメントの未来予想など多岐にわたります。今回特に面白かったのは、ゲームの仕組みや楽しさを日々の生活や社会に役立てる「ゲーミフィケーション」関連のシステムの展示です。大学の研究室で開発されたという、子供の食べ物の好き嫌いをなくすためのゲームや、病気の治療のためのゲームを体験しました。昔はゲームばかりしていると親に叱られたものですが、今では大学が真剣にゲームを研究しているなんて、時代の変化は面白いものです。

◆将来の仕事を考える
CEDEC では、まだ一般には公開されていない最新のゲームエンジンやフレームワーク、登場したばかりのデバイスに触れることができました。新しい技術を体感して興奮すると同時に、自分がゲーム業界で働くことになれば、このテクノロジーを使って仕事をするかもしれないと思うとすごくワクワクしました。コンピュータの性能向上と革新的なアイデアによって、ゲーム体験はこれからも進化するはずです。僕も将来、人々をワクワクさせる技術を生み出したいと強く思いました。

◆未来と過去、そして温かさ
今年の CEDEC AWARDS ゲームデザイン部門は、社会とゲームクリエイターに大きな影響を与え、今年初めに惜しまれ亡くなった飯野賢治さんが、半数以上の票を獲得して受賞しました。発表時に感極まって声が詰まった遠藤雅伸さん、そして代理で受賞した飯野さんの妻の挨拶に拍手を送る会場。未来志向の CEDEC で、過去を尊敬し忘れない、ゲームに関わる人々の温かさを感じました。

◆個性で勝負する開発スタジオ
今回のスカラーシップでは CEDEC に加えて、モバイルゲームプラットフォームやミドルウェア、ユニークなデバイスを開発するゲーム関連企業 3 社を見学しました。グローバル化によって海外との競争にさらされるゲーム業界の中で、各社が個性を強く押し出して他社と差別化しようとする取り組みを垣間見ることができました。

◆技術について語り合う
CEDEC の展示コーナーでは、発表者一人一人に、技術を研究した背景や、将来の計画について教えてもらいました。熱のこもった説明に引き込まれて 30 分近く話し込んでしまうこともありました。僕が大学で取り組んでいる研究にも生かせそうな技術があったので、今後ぜひとも協力したいという商談(?)もでき、収穫は大きかったです。

◆CEDEC が終わっても
スカラーシップのメンバーとは CEDEC 後にも同じイベントに参加したり、情報を交換し合ったり、有機的な交流を続けています。遠くの県や海外から来たメンバーたちとは、Game Jam のようなイベントでお互いの成長を確認できたらいいねとも話しました。ゲームの技術を学ぶ同年代の仲間が増えたことで、アンテナが広がり、日々の研究と開発への意気込みも強くなりました。
交流はスカラーシップメンバーだけに限りません。CEDEC の懇親会で出会った学生、ゲーム会社の方、CEDEC の運営に関わった方とのやりとりも続いています。
今振り返ると、IGDA スカラーシップは、チケットを無料でもらうことよりも、参加を通して得られる人のつながりのほうが何倍も価値があったと思います。

研究分野における新しい知見、一過性で終わらない人とのつながり、そういった素晴らしいものを得る機会を提供してくれた IGDA 日本と関係者のみなさんに感謝します。僕自身は恩返しとして、将来の研究や仕事でコンピュータエンタテインメントの世界に貢献できるよう一層努力したいと思います。

鈴木遼/早稲田大学

I am researching programming in video game and media art. Since I was interested in CEDEC, a conference for both game developers and the latest technologies, I was very lucky to be able to attend as a part of the IGDA scholarship.

1.    Games are more than just games
Fundamental and applied technologies, players and community, predictions about entertainment in the future… The exhibitions and lectures at CEDEC span many topics. The most impressive ones to me were the exhibitions about “Gamification” systems, which attempt to apply game mechanics and fun to common life and society. I tried a game for children that attempts to reduce likes and dislikes in food, as well as a game to treat diseases, both of which were developed in university research labs. My parents used to get angry at me for playing too many games, but now games are now the subject of serious research at universities. It is interesting to see how the age has changed.

2.    Thinking about my own work in the future
At CEDEC, I had the chance to experienced the latest game engines and frameworks that are currently under development, as weel as new devices. While I was excited to experience these new technologies, I was also very excited by the thought that that if I work in the game industry, I might be able to work with such technologies. As computing power improves and new, innovative ideas continue to come out, game experiences should continue to evolve in the future. Seeing this made me think that I wanted to create technology that excites people in the future.

3.    Future, past and humanity
At the CEDEC AWARD 2013 ceremony, Mr. Kenji Eno, who had a huge effect on society and game creators and who sadly passed away earlier this year, was given a game design prize with a majority of votes. Many attendees in the hall applauded Mr. Masanobu Endo, who had trouble speaking over his emotions, as well as the speech by Mr. Eno’s wife, who received the prize in his place. I felt the humanity of people in the game industry as they respected and remembered the past at CEDEC, a technical conference to discuss future technologies.

4.    Studios compete through their character
During this scholarship, in addition to CEDEC, we toured 3 game studios which develop mobile game platforms, middleware, and unique devices. In a game industry competing with foreign companies, I was able to see Japanese companies trying to differentiate themselves by putting their unique character forward.

5.    Discussions about technology
At the exhibition corner of CEDEC, speakers taught me about the background of the technologies they were researching and their visions for the future. I sometimes talked for almost half an hour, attracted by their passionate explanations. Since some of these technologies could be incorporated into my own university research, I was able to have fruitful business-like talks. 

6.    Keeping in touch
I have been effectively keeping in touch with other scholars after CEDEC, attending the same events as them and exchanging information with them. I also talked to scholars who came from far-away prefectures and foreign countries about keeping in contact with each other and seeing how we grow through events such as Game Jams. Now that I have more friends of the same age who learn about game technology, my eyes have been opened more widely and I have greater motivation to work on research and development during my daily life.

I am also keeping in contact with not only scholars but also students who I met in at CEDEC parties, developers in companies, as well as CEDEC staff. Looking back on the scholarship, I think that the relationships I built with other people by attending the conference was worth even more than the free ticket I received.

I would like to show my deep gratitude to IGDA Japan its staff because it offered me a chance to gain precious new knowledge in my field of research and make long-lasting relationships. In the future, I would like to work hard to contribute to the computer entertainment world with my research and work.

Ryo Suzuki / Waseda University

*英文翻訳 IGDA日本 Translated by IGDA Japan


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