2012年10月26日金曜日

スカラーシップ感想文2012_11

TGSスカラーシップに参加致しました山田涼平です。

今回TGSのビジネスデイに無料で行くことができ、さらにスタジオツアーでは、ランド・ホー、サイバーエージェント、フロム・ソフトウェアに行け、今まで経験できなかったこと・知りたかったことなども学習でき、以前からゲーム業界で働きたいと思っていた気持がスカラーシップを通りしてより強いものとなり、自分のやるべきことが見える結果となりました。
最初にこのスカラーシップのことは、知人が前日に教えてくれてぎりぎりにチャレンジという意味で応募しました。その結果なんとか合格することができゲーム業界ではやはりチャレンジする姿勢というのは必要なことだとそのときに思いました。

初日にはランド・ホー、サイバーエージェント、フロム・ソフトウェアの3社の社内見学を行え、様々な質問や実際に会社で働いている様子などを見ることができ、普段見たり聞いたりできないことができ勉強になりました。会社見学などはめったにできないことでイメージだけでもっとあわただしく仕事をしていると思っていましたがこれを通じてどのように働いているのかも知り現場の雰囲気と自分のイメージの差を埋めることができたと思います。しかし、私は現場で働いている人ともっと話をしてみたかったという気持ちもありました。それはマネージャーや人事の方が質問などの対応をしていましたが現場ではどのようなことを考えているのか・今のうちにやっておいたほうが良いことなど現場でしかわからないこともあると思いそれを聞いてみたかったからです。それでも見学でき非常に良い経験ができ自身のやる気も上がり良かったと思っております。

2日目以降はTGSに参加し基調講演、センス・オブ・ワンダーナイトの他にも企業が出しているゲームブース等もめぐりました。基調講演では今後ゲーム産業はどうなっていくのかといったことを深く考えることができより自身の目標が強めることができゲーム産業はまだ成長することができると聞いて感じました。センス・オブ・ワンダーナイトでは様々な人達が一目でわかるようなものから斬新なアイディアのものまで面白いゲームがたくさん出てきて感心したのと同時に自分も今ないようなゲームを作って楽しませたりしたいと思いました。ゲームブースにも足を運び様々なゲームを遊ぶと同時に日本ではどのようなジャンルが人気なのかも知ることができ企業の意図が見えることにつながったと考えております。最終日のTGS終了後には飲み会もありそこで普段人見知りの私でもたくさんの人と関わることができ、楽しみながらも自身の知らなかったことを学ぶことができたので成長できたと思います。

最後にこのスカラーシップを通して私自身のゲーム業界で働きたいという願望が強くなり成長することができたと思います。今まで周りにはゲーム業界に行きたいという人が少なかったですがここでは同じように考えている人達にも出会え、話すことができたこともとても良い経験になりました。スタジオツアーでお世話になった3社様には仕事の見学など、なかなかできないことも体験させていただきとても感謝しております。スカラーシップでは3日間という短い時間ではありましたがとても濃くこの経験は私の財産になることだと思います。ありがとうございました。

スカラーシップでしか学べないこともたくさんあるので今後もこのようなイベントは来年以降も続いてほしいと願います。山田涼平(日本大学)


My name is Ryohei Yamada and I participated in the TGS scholarship. 

The scholarship allowed me to participate in TGS on business days for free and visit Land Ho, CyberAgent and From Software on studio tours. It gave me new experiences and let me learn about new things that I had always wanted to know about. My motivation to work in the game industry became even stronger, and it helped give me direction for my future.

First, my teacher informed me of this scholarship and suggested that I apply for it, but it was the deadline of the scholarship. I managed to be accepted, and it made me realize that in order to be a part of the game industry, I should have a more assertive, adventurous spirit.   

For the first day, I visited to Land Ho, CyberAgent and From Software. I was able to ask questions and see the actual scene of development at these studios. These were experiences that are difficult for students to have during their regular lives, and so there were a lot of new things to learn there. Although I am a fourth-year student college and currently hunting for a job, it is still very rare to see inside of a studio. I thought that developers worked in a hurry but it was different. I thought the experience helped fill the gap I had between my mental image of what game development is like and what it's really like. However, I did want to talk to developers much more. What was it like being a member of a development team? What should I do in college? While managers or HR staff replied to our questions, I think development team members may have deferent answers, so I wanted to be able to ask them directly. Still, I still enjoyed the studio tour because it was good experience and it increased my motivation.   

From the 2nd day on, I participated in TGS. I listened to keynote speeches, participated in SOWN, and went through company booths. I thought deeply about the future of the game industry. My goal became clearer, and I thought that the game industry would continue to grow. While I was impressed by many games, and while some of them were simple and others were very fresh, I also felt that I would like to entertain people by developing a whole new kind of game. By walking around the booths and playing games, I understood the trends in different game genres in Japan, and better understood the plans of different companies. After the 2nd day, a dinner party was held. I felt that I grew internally because I am normally shy with strangers, but I was able to happily chat with many people and learned fresh information there.

Finally, I felt motivated to work in game industry and to grow internally thanks to this scholarship. Although I had previously had a number of students who want to get a job in the game industry around me before, I was able to meet and talk to students who have the same dreams as me, which was a very good experience. I would like to show my gratitude to the 3 companies who were a part of the studio tour because they gave me the rare experience of being able to see the workplace inside of a company. Although the scholarship program was a short 3 days, it was very exciting and I will treasure it. Thank you so much.    

 I hope that these events will continue after next year because they provide the chance to learn about so many things that are hard to learn about elsewhere.

Ryohei Yamada / Nihon University

*英文翻訳 IGDA日本 Translated by IGDA Japan

**スカラーはIGDAメンバーシップを経て、IGDA日本のスタッフとして参加しました。

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